Subject: Palve hinnata Luunja Vallavalitsuse tegevuse seaduslikkust
From: <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Fri, 30 May 2025 14:02:40 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Palve hinnata Luunja Vallavalitsuse tegevuse seaduslikkust Kaare tee
investeeringu rahastamisel

Olukorra kirjeldus

Soovin juhtida Rahandusministeeriumi tähelepanu olukorrale Luunja vallas,
kus vallavalitsus on asunud rahastama Kaare tee taristuinvesteeringut ning
sõlminud rahalisi kohustusi sisaldavaid kokkuleppeid elanikega enne
vastava volikogu otsuse või lisaeelarve vastuvõtmist.

Lepingute alusel:

*	vallavalitsus maksab esialgselt kogu investeeringu maksumuse (sh
elanike osa);
*	elanikud tasuvad 4700 € kahe aasta jooksul osamaksetena vallale;
*	maksed algavad pärast projekti valmimist ning vallavalitsus
väljastab arved;
*	maksete kogumaht ületab 300 000 €.

Täiendavalt on oluline rõhutada, et sama piirkonna elanikud on varasemate
vee- ja kanalisatsiooniteenuste arvetega jäänud vallale võlgu ligikaudu 30
000 euro ulatuses. Nendele isikutele on nüüd sõlmitud uus leping
järgmistes tingimustes:

*	intressivabalt ehk vald ei rakenda lepingus viivist ega
finantseerimiskulu,
*	tagatiseta, st puuduvad mehhanismid maksete mittelaekumise korral
kahju hüvitamiseks,
*	samas on teada, et vald võtab ise projektiks laenu, millelt tasub
intressi.

Tegemist on sisuliselt avaliku sektori laenumehhanismiga, kus vald
rahastab investeeringu eraisikute nimel ning loodab hilisematele
osamaksetele.

Õiguslikud probleemid

1.	Volikogu ainupädevuses on varaliste kohustuste võtmine.
Vallavalitsus ei ole taotlenud volikogult nõusolekut, kuid on võtnud
rahalise siduvuse summas üle 300 000 € ja sõlminud lepingud enne volikokku
suunamist ja lisaeelarve kinnitamist.
2.	KOV ei tohi anda laenu (kaudset ega otsest) ilma volikogu loata.
Käesolev skeem on de facto intressita laen elanikule, ilma volikogu
otsuseta, ilma tagatisteta.
3.	Eelarve ja riskijuhtimise läbipaistmatus – Vallavalitsus on loonud
olukorra, kus maksete mittelaekumise risk on vallal, samas kui elanikud ei
kanna maksmisega viivitamisel sanktsioone.

Mõjud

*	Vallavalitsuse tegevus ohustab avaliku sektori eelarvedistsipliini
ja õiguskaitset;
*	Rahavoogude katkemise korral jääb kogu finantskoormus valla kanda;
*	Loob ohtliku pretsedendi, kus varasemalt kohustusi mittetäitnud
elanikud saavad uue pikaajalise rahalise soodustuse ilma tagatisteta;
*	Võib rikkuda riiklikult kehtestatud laenupiiranguid ja
eelarvepõhimõtteid.

Taotlus

Palun Rahandusministeeriumil:

1.	Hinnata, kas Luunja Vallavalitsus on rikkunud KOKS § nõudeid,
sõlmides rahalise iseloomuga kokkulepped volikogu otsuseta;
2.	Algatada järelevalvemenetlus, et tuvastada, kas tegemist on
keelatud rahalise kohustuse või ebaseadusliku finantsmehhanismiga;
3.	Väljastada suunised, kuidas saab õiguspäraselt rakendada
kaasrahastuse või osamakseskeeme, tagades õiguspärasuse, volikogu
kontrolli ja riskikaitse avalike vahendite kasutamisel.

Lugupidamisega
Tarvo Laas
Luunja Vallavolikogu liige

5016153